Csillagok, csillagok, mondjátok el nekem…
Republic – A 67-es út
Sok esetben félreértik, vagy túlságosan nagy, esetleg túl kicsi jelentőséget tulajdonítanak a szálláshelyeket besoroló, * és ***** közötti minősítési rendszernek. Mit is jelentenek csillagok, lássuk hát a hivatalos követelménylistát!
Az adott szálláshelynek egy adott besoroláshoz minden szükséges kritériumot teljesíteni kell, azonban a teljesítés színvonalától függően ezek és az opcionális követelmények is egyedi pontozással kerülnek elbírálásra. Az összpontszám alapján az adott hotel megkaphat egy adott minősítést, ill. amennyiben a kategóriáján belül kiemelkedően magas pontszámot ér el, úgy a „superior” jelzőt is mellé.
Fontos azonban megjegyezni, hogy
- Egy adott besorolási szinthez csak a kötelező elemek és az azokra kapott pontszámok minimumszintet teljesítő összértéke szükséges
- A minimum és maximum pontszám között egy minősítési szinten belül is igen nagy eltérés lehet, pl. az 1* esetén mintegy négyszeres a szorzó (45 pont < – > 180 pont)
- Az opcionális kritériumok tovább növelhetik a szálláshely pontszámát és besorolását az adott minősítésen belül.
- Egy sok csillagos kritériumrendszernek megfelelő szálláshely, amennyiben teljesíti a minimum szolgáltatások szintjét, adott esetben kisebb pontszámmal is rendelkezhet, mint egy alacsonyabb besorolású hotel (lásd pl. 5* minimum szint = 114 pont <> 1* superior maximum szint = 180 pont)
Ez az oka annak, hogy a besorolási rendszer csak egy általános tájékoztatást ad a vendégek részére, amely a szálláshely állapotát, tisztaságát, szolgáltatásait stb. egészében és nem résziként jellemzi, valamint nem ad tájékoztatást arról sem, hogy az elért besorolási szintet a szálloda milyen pontszámmal teljesítette.
Éppen emiatt, nem érdemes pusztán az elért minősítési szintre koncentrálni, hanem az általános minőséget, vagy az igénybe vehető szolgáltatásokat kell összevetni a szálláshely árazásával és az így kialakult ár – érték arány szerint összegezni a teljes képet.
*
Nevezhetjük turista vagy alap szintnek is, az elvárás az ilyen minősítésű szálláshelyekkel szemben a következő:
Általános elvárások:
- Tiszta és higénikus körülmények
- A berendezések működőképes és kifogástalan állapota
- A berendezés és felszereltség megfelelő és karbantartott
- A szolgáltatásokat hozzáértő és azonosítható munkatársak nyújtják.
Recepció és szolgáltatások:
- Kijelölt (a funkciónak megfelelően kialakított és megjelölt)terület vagy pult, mely megfelelő diszkréciót biztosít
- Recepciós szolgálat, 24 órán át elérhető telefonon vagy digitális kommunikáció útján
- Napi takarítás
- Törölközők napi cseréje kérésre
- Ágynemű heti min. egyszeri cseréje
- Lehetőség a vendégek számára, hogy jelezzék a napi takarítás ill. az ágynemű cseréje mellőzésének igényét
- Készpénzmentes fizetési lehetőség
- Tisztálkodási szerek kínálata (min. fogkefe, fogkrém, borotválkozásiszerek, tusfürdő)
Szobák, fürdő:
- Ágyszerkezet korszerű, jó állapotú, min. 13cm-es matraccal (az ágyszerkezet teljes magassága a matrac és az ágykeret (boxspring, rugalmas lécesbetét) magasságának összege)
- Korszerű, jó állapotban lévő takaró (paplan, pléd)
- Korszerű, jó állapotban lévő párna
- Párnák tisztítása évente vagy új párnák (max. 1 éves) (Az igazolást be kell mutatni a helyszíni ellenőrzés során.)
- Szobasötétítési lehetőség (pl. függöny)
- Ébresztő szolgáltatás
- Megfelelő méretű ruhásszekrény, vagy tároló fülke
- Megfelelő számú egységes vállfa (Az egyszerű hajlított fém akasztó nem felel meg a követelménynek)
- Külön fogas / ruhaakasztó (kabátoknak szekrényen kívül)
- 1 ülőalkalmatosság
- Asztal / írófelület (desk-top) vagy hasonló megoldás
- Szabad konnektorok a szobákban (A konnektorok elérhetőek és más berendezés által nem használtak)
- Megfelelő szobavilágítás
- Értékmegőrzés lehetősége (pl. a recepciónál)
- TV szolgáltatás a szoba méretének megfelelő nagyságúképernyőn, távirányítóval
- WIFI internet kapcsolat a közösségi terekben és szobákban
- Az adott régióról információs anyagok állnak rendelkezésre a recepción / közösségi terekben (nyomtatott vagy digitális)
- A szobák 100%-a rendelkezik zuhany/WC-vel vagy fürdőkád/WC-vel
- Zuhany függönnyel vagy egyenértékű elválasztással
- Mosdókagyló, megfelelő világítással
- Tükör szabad konnektorral
- Törülközőtartó, vagy törülköző fogas
- Lerakófelület (polc)
- Szappan vagy tusfürdő a mosdókagylónál
- Tartalék wc papír
- 1 fürdőlepedő személyenként
- Szemetes
Gasztronómia:
- Italkínálat a szállodában
- Reggeliző helyiség / terület
- Bővített kontinentális reggeli (a bővített kontinentális reggeli kínálata: legalább egy meleg ital (kávé vagy tea), gyümölcslé, gyümölcsválaszték vagy gyümölcssaláta, kenyér- kifli- zsemleválaszték, vaj, jam, felvágottak, sajt)
Minőség és online tevékenység:
- Saját honlap aktuális információkkal és valóságnak megfelelő fotókkal és tartalommal a szállodáról és elhelyezkedéséről
Összes megszerezhető pontszám: 180
Minimum elérendő pontszám: 45
Superior besoroláshoz szükséges minimum pontszám: 95
**
A standard szintnek teljesíteni szükséges a * követelményeket és ezen felül:
Általános elvárások:
- Két nyelvet beszélő alkalmazottak (magyar + min. 1 idegen nyelv ismerete szükséges)
- A berendezés és a felszereltség karbantartott és összehangolt
Recepció és szolgáltatások:
- Varrókészlet kérésre
- Cipőtisztító készlet kérésre
Szobák, fürdő:
- Polcok a fehérnemű részére
- Olvasólámpa / olvasófény az ágy mellett
- Habfürdő vagy tusfürdő a zuhanynál / kádnál
- Sampon (ez a kritérium teljesül, amennyiben a tusfürdő felhasználható samponként is és jelezve van az adagolón vagy a kiszerelésen)
- 1 törülköző (kéztörlő) személyenként
Gasztronómia:
- Büféreggeli vagy ezzel egyenértékű reggeli étlap (önkiszolgáló, legalább a bővített kontinentális reggeli szokásos kínálatát tartalmazza kiegészítve tojásételekkel és müzlivel)
Összes megszerezhető pontszám: 270
Minimum elérendő pontszám: 53
Superior besoroláshoz szükséges minimum pontszám: 180
***
A komfort szintnek teljesíteni szükséges a *, ** követelményeket és ezen felül:
Általános elvárások:
- A berendezés és a felszereltség folyamatosan karbantartott, formáiban, színeiben összhangban van. Az összhatás emelt komfortot tükröz
Recepció és szolgáltatások:
- Hall / előcsarnok a recepció területén
- A recepción napi 10 órán át személyzet áll rendelkezésre, 24 órán át elérhető telefonon vagy digitális kommunikáció útján
- Csomagszállítási szolgáltatás kérésre
- Biztonságos csomagmegőrző szolgáltatás érkező és távozó vendégek részére
- Mosás és vasalási szolgáltatás (elkészül/átvehető megállapodás szerint, mosatási zacskó a szobában)
- Esernyő a recepción vagy a szobában
Szobák, fürdő:
- Ágyszerkezet: rugalmas ágybetét és korszerű, jó állapotú
matrac (együttes vastagság min. 18 cm, az ágyszerkezet teljes magassága a matrac és az ágykeret (boxspring, rugalmas lécesbetét) magasságának összege; az ágyszerkezet alsó része (amin a matrac fekszik) lehet “boxspring”, rugalmas lécesbetét vagy ennek megfelelő megoldás) - Kérésre plusz takaró
- Igényelhető tartalékpárna (díszpárna nem megfelelő)
- 1 ülőalkalmatosság személyenként
- Asztal / írófelület (desktop) vagy hasonló megoldás min. 0.4 m2 szabad felülettel, konnektorral és megfelelő világítással (a konnektorok elérhetőek és más berendezés által nem használtak)
- Éjjeli szekrény, lerakóhely az ágynál
- Szabad konnektor az ágy mellett (a konnektorok elérhetőek és más berendezés által nem használtak)
- Öltöző tükör
- Csomag-, bőröndtartó vagy megfelelő hely a tárolásra
- Papírkosár
- Központi széf vagy szobaszéf (pl. a recepciónál)
- Audio vagy multimédia szórakoztatás (szórakoztató lehetőség pl. rádióvétel, különálló lejátszók vagy streaming szolgáltatások)
- Töltőállomás (különböző elektromos eszközök részére) és / vagy különböző adapterek kérésre
- Külső és belső kommunikációra alkalmas eszköz – kérésre – kezelési útmutatóval (nyomtatott vagy digitális, a vendéget tájékoztatni kell erről a lehetőségről a bejelentkezéskor; erre egy display, stb. is megfelelő)
- Kétnyelvű vendégtájékoztató (nyomtatott vagy digitális)
- Íróeszköz és jegyzetfüzet
- Mosható kilépőszőnyeg (kádelő)
- Fogmosó pohár
- Papír kozmetikai kendő
- Hajszárító
Gasztronómia:
- Italkínálat a szobában
Minőség és online tevékenység:
- Vendégpanaszok szervezett kezelése (szervezett folyamat: reklamáció felvétele, kiértékelése, válasz, intézkedés)
- Többnyelvű saját honlap aktuális információkkal az ágyak méretéről is, valóságnak megfelelő fotókkal és tartalommal a szállodáról és elhelyezkedéséről (fotók minimum az épület külsejéről, a vendégszobákról, a közösségi terekről)
Összes megszerezhető pontszám: 410
Minimum elérendő pontszám: 75
Superior besoroláshoz szükséges minimum pontszám: 270
****
Az első osztályú szintnek teljesíteni szükséges az *, **, *** követelményeket és ezen felül:
Általános elvárások:
- A berendezés és a felszereltség magas színvonalú, és első osztályú kényelmet nyújt. Az összhatást a jó minőségű anyagok, színek, formák harmóniája jellemzi
- Vendégfelvonó, lift (Ha a szálloda három szintnél magasabb, beleértve a földszintet is)
Recepció és szolgáltatások:
- Lobby ülőhelyekkel és italfelszolgálással (kis mérettől a nagyig, kis ülősaroktól a reprezentatív fogadóteremig)
- A recepción napi 16 órán át személyzet áll rendelkezésre, fizikailag elérhető 24 órán át telefonon vagy digitális kommunikáció útján
- Ágynemű heti min. kétszeri cseréje
- Ágynemű napi cseréje kérésre
- Vegytisztítás / száraztisztítás vagy mosás és vasalási szolgáltatás (felvétel reggel 9-ig, elkészül/átvehető megállapodás szerint – kivéve hétvégén, mosatási zacskó a szobában)
- Cipőtisztító gép a szállodában
- Cipőtisztító szolgáltatás (A cipőtisztító gép vagy a cipőtisztító szolgáltatás kiválthatják egymást)
Szobák, fürdő:
- Párnaválaszték (különböző típusú / töltésű párnákkal)
- Megfelelő számú különböző típusú vállfa
- 1 kényelmes ülőalkalmatosság (kárpitozott szék/kanapé) kisasztallal / rögzíthető széktálcával
- Nemzetközi TV csatornák elérhetők
- Nemzetközi használatra alkalmas adapter / dugalj kérésre
- Személyes és biztonságos nyomtatási lehetőség kérésre (diszkrét helyzet biztosított, ezáltal más nem láthatja mit nyomtat a vendég)
- Cipőkanál a szobában
- Mozgatható kozmetikai, borotválkozó tükör
- Nagyméretű lerakó felület
- További kozmetikai termékek (pl.: zuhany sapka, körömreszelő, fültisztító, vatta korong, testápoló)
- Igényelhető fürdőköpeny
- Igényelhető papucs
Gasztronómia:
- Minibár (italokkal és snack-el) vagy 16 órás italfelszolgálás szobaszervizzel
- Bár vagy lounge kiszolgálással (legalább a hét 5 napján nyitva, ital árlap elérhető – nyomtatott vagy digitális)
- Büféreggeli kiszolgálással vagy ezzel egyenértékű reggeli
étlap - Étel kínálat szobaszervizzel 16 órán keresztül
- Étterem, mely a hét 5 napján üzemel (ha több étterem van, azok koncepciója, ételválasztéka különböző)
Minőség és online tevékenység:
- Vendégvélemények rendszeres elemzése
Összes megszerezhető pontszám: 610
Minimum elérendő pontszám: 95
Superior besoroláshoz szükséges minimum pontszám: 410
*****
A luxus szintnek teljesíteni szükséges az *-tól ****-ig követelményeket és ezen felül:
Általános elvárások:
- A berendezés és a felszereltség luxus jellegű és a legmagasabb szintű. Az összhatást a jó minőségű anyagok, színek, formák harmóniája jellemzi.
Recepció és szolgáltatások:
- A recepción napi 24 órán át személyzet áll rendelkezésre,
fizikailag elérhető 24 órán át telefonon vagy digitális kommunikáció
útján - Valet parking szolgáltatás
- Portás / Guest relation manager (Concierge / GRM – külön személyzet; 7/7 nap; 16/24 óra)
- Csomagszállítási szolgáltatás rendelkezésre áll
- Vasalási szolgáltatás (1 órán belül teljesítve)
- Naprakész hírforrás a szobában (nyomtatott vagy digitális; Újságok, smart TV, tablet stb)
- Varrószolgáltatás
- Varrókészlet a szobában
- Cipőtisztító készlet a szobában
- Transzfer vagy limuzin szolgáltatás
- Vendégenkénti, személyes üdvözlet érkezéskor, friss virág, vagy szobában található egyéb ajándék (TV képernyőn nem elég)
- Turndown service a szoba esti ellenőrzése és ágyazása éjszakára (ágyazás, ágytakaró levétele, az ágyra készítve: szobaszerviz reggeli kártya/szennyesruha zsák/mosodai jegyzék és good-night csoki, papírkosár ürítése, sötétítő függöny behúzása/szoba elsötétítése, fürdőszoba rendbetétele, törülközők cseréje, stb.)
Szobák, fürdő:
- Lakosztályok száma: minimum 2
- Egyszemélyes ágyak min. szélessége 90cm
- Dupla ágyak min. szélessége 180cm
- Ágyak min. hosszúsága 200cm
- Két párna vendégenként (díszpárna nem megfelelő)
- Szoba teljes elsötétítése (pl. zsalu blackout függöny)
- 1 további kényelmes kárpitozott szék vagy kanapé a kétágyas szobákban és lakosztályokban
- Szobaszéf
- Külső és belső kommunikációra alkalmas eszköz a szobában, kétnyelvű (nyomtatott vagy digitális) kezelési útmutatóval
- Internet berendezés/eszköz a szobában kérésre
- Fűtési lehetőség a fürdőszobában (pl. fűtött törülközőtartó)
- Fürdőköpeny
- Papucs
- Szék a fürdőszobában kérésre
Gasztronómia:
- 24 órás italfelszolgálás szobaszervizzel
- Bár vagy lounge kiszolgálással (a hét minden napján nyitva)
- Reggeli étlap szobaszervizzel
- Étel kínálat szobaszervizzel a nap 24 órájában
- Étterem a hét minden napján üzemel
Összes megszerezhető pontszám: 710
Minimum elérendő pontszám: 114
Superior besoroláshoz szükséges minimum pontszám: 610
További, pontszámot érő szolgáltatások
Általános elvárások:
- Közvetlen parkoló a szállodához
- Buszparkoló
- Szállodai garázs
- Töltőállomás elektromos autók részére
- Töltőállomás elektromos kerékpárok vagy egyéb típusú elektromos járművek részére
- A szobák legalább 50%-ához tartozó terasz és/vagy erkély
- Akadálymentesség (önmeghajtott kerekesszékkel)
- Akadálymentesség (elektromos kerekesszékkel)
- Akadálymentesség vakok és gyengénlátók részére
- Akadálymentesség süketek és nagyothallók részére
- Különálló és kijelölt recepció terület vagy pult, mely megfelelő diszkréciót biztosít
- Tágas fogadóterem számos különféle ülőhellyel és italfelszolgálással
- Self-check-in és self-check-out lehetőség / szolgáltatás
- Kocsirendező
- Londiner
- Vendégek szobához történő kísérése érkezéskor
Szobák, fürdő:
- Nagyméretű szobák (min. 14 m2, 18m2, 22m2, 30m2)
- Ágyszerkezet: rugalmas ágybetét és korszerű, jó állapotú matrac (együttes vastagság min. 22 cm)
- Ergonómikusan állítható ágyszerkezet – kérésre
- Egyszemélyes ágyak min. szélessége (80cm, 90cm, 100cm, 120cm)
- Duplaágyak minimum szélessége (140cm, 160cm, 180cm, 200cm)
- Ágyak minimum hosszúsága (190cm, 200cm, 210cm, 220cm)
- Gyerekágy- kérésre
- Higiénikus matracvédő (“encasing”)
- Higiénikus párnahuzat (“encasing”)
- Új matracok (max. 5 éves; számlával kell igazolni)
- Matracok mélytisztítása vagy mosása min. évente
- Antiallergén ágy + ágynemű választási lehetőség kérésre
- Nappali (fényáteresztő) függöny / napellenző / ernyő
- Mosható ágyelő
- Asztal / írófelület (desk-top) vagy hasonló megoldás min. 0.6 m2 szabad felülettel, konnektorral és megfelelő világítással
- Szabad konnektor az asztal / desk-top mellett
- Központi kapcsoló a teljes szobavilágításhoz
- Ágyból vezérelhető teljes szobavilágítás
- Éjszakai jelzőfény
- Széf, integrált áramellátással a vendégszobában
- Ablakok megfelelő zajszigeteltsége
- Zajszigetelt ajtók, vagy duplaajtók
- Szobai, központilag vezérelt légkondicionáló
- A szobákban egyedileg szabályozható légkondicionáló
- A társasági helyiségek légkondicionáltak
- Harmonikus légkör (fény, illat, zene, szín, stb.) a közösségi terekben
- Beépített tömegkommunikációs eszköz a fürdőszobában
- További TV szolgáltatás a lakosztályokban, a helyiség méretének megfelelő nagyságú képernyőn
- Biztonságos internet kapcsolat (LAN, VPN vagy ezzel egyenértékű)
- Mappa (levélpapír, boríték)
- Nadrágvasaló berendezés a szobában
- Vasaló állvánnyal (kérésre) vagy vasaló szoba
- Vasaló állvánnyal a szobában
- Ajtó kitekintő (biztonsági)
- Kiegészítő biztonsági zárszerkezet a szobaajtón (pl. zár, lánc)
- Nagyméretű fürdőszoba (5m2, 7.5m2)
- A szobák 100%-a rendelkezik: tusoló/WC vagy fürdőkád/WC és ebből 50% fürdőkáddal és külön zuhanykabinnal egyaránt
- A szobák 30%-a elkülönített WC-vel
- Zuhany védőfallal
- Dupla mosdókagyló a kétágyas szobákban és a lakosztályokban
- Csúszásmentes zuhany / kád vagy berakható csúszásgátló eszköz
- Biztonsági kapaszkodó
- Kozmetikai, borotválkozó tükör
- Kivilágított kozmetikai, borotválkozó tükör
- Igényelhető hajszárító
- Fürdőszobai mérleg
Gasztronómia:
- Hűtőszekrény a szobában
- Maxibár
- Vízforraló a szobában, a szükséges felszereléssel (kávé, tea)
- Kávégép a szobában a szükséges felszereléssel
- Allergén mentes termékek
- Régiós ételek
- Étterem
- Bankett lehetőség min. 50 / 100 / 250 főig
- Kijelölt co-working helyek / szekciótermek
- Konferencia terem(ek) mérete legalább 100 m2, min. belmagasság: 2.75m
- Konferenciaszolgáltatás
- A konferencia terem természetes megvilágítással, és a sötétítés lehetőségével
- Business center
- Egyénileg szabályozható légkondicionálás a konferenciatermekben
Szabadidős szolgáltatások:
- Megfelelő beltéri / kültéri rekreációs lehetőségek a helyszínen (pl. saját kert, tenisz- golfpálya, part vagy tó-kapcsolat)
- Sporteszközök kölcsönzése
- Fittness terem legalább 4 különböző típusú géppel (pl. ergometer, súlyzók, nyomópad, futópad, evezőgép, lépcsőgép, stb.)
- Masszázs
- Különálló relaxációs helyiség
- Pezsgőfürdő / Jacuzzi vagy ezzel egyenértékű (pl. 60m2 alatti kültéri vagy 40m2 alatti beltéri medence is elfogadott)
- Szauna
- Szépségfarm legalább 4 különböző kezeléssel
- Spa fürdő-hidroterápia, legalább 4 különböző kezeléssel
- Privát spa kabin
- Kültéri úszómedence vagy tó
- Beltéri úszómedence
- Saját gyermekfelügyelet 3 éves kor alatti gyermekek számára (hétköznapokon, legalább 3 órán keresztül szakképzett személyzettel)
- Saját gyermekfelügyelet 3 év feletti gyermekek számára (hétköznapokon, legalább 3 órán keresztül szakképzett személyzettel)
- Helyiség gyermekeknek (Játékszoba/játszótér)
- Babafelszerelés kérésre (pl. babaszék, ételmelegítő, babamatrac, bébiőr)
- Tisztálkodási helyiség (női-férfi mosdó) szállóvendégek részére
- Könyvtár
- Animátor / animációs program
Minőség és online tevékenység:
- Minőségellenőrzés – Mystery shopping56 (az igazolást a pályázathoz kell csatolni)
- Minőség management EHQ57 vagy azzal egyenértékű
- Saját honlap közvetlen foglalási lehetőséggel
- Saját honlap vendégértékeléssel
- Mobil eszközre optimalizált honlap vagy mobil applikáció
- A vendégek hatásos felkérése, hogy írják meg véleményüket a szállodáról, egy internetes portálon, vagy a szálloda honlapján
- ECO-label / fenntarthatósági tanúsítvány
Reméljük, segítségükre lehettünk a szállodák minősítési rendszerének kiismerésében!