Xavin Hotel Harkány

Mit takar a szállodák csillagokkal jelölt minősítése?

Mit takar a szállodák csillagokkal jelölt minősítése?

2023-02-18 • Kategória: Egyéb

Csillagok, csillagok, mondjátok el nekem…

Republic – A 67-es út

Sok esetben félreértik, vagy túlságosan nagy, esetleg túl kicsi jelentőséget tulajdonítanak a szálláshelyeket besoroló, * és ***** közötti minősítési rendszernek. Mit is jelentenek csillagok, lássuk hát a hivatalos követelménylistát!

Az adott szálláshelynek egy adott besoroláshoz minden szükséges kritériumot teljesíteni kell, azonban a teljesítés színvonalától függően ezek és az opcionális követelmények is egyedi pontozással kerülnek elbírálásra. Az összpontszám alapján az adott hotel megkaphat egy adott minősítést, ill. amennyiben a kategóriáján belül kiemelkedően magas pontszámot ér el, úgy a „superior” jelzőt is mellé.

Fontos azonban megjegyezni, hogy

  • Egy adott besorolási szinthez csak a kötelező elemek és az azokra kapott pontszámok minimumszintet teljesítő összértéke szükséges
  • A minimum és maximum pontszám között egy minősítési szinten belül is igen nagy eltérés lehet, pl. az 1* esetén mintegy négyszeres a szorzó (45 pont < – > 180 pont)
  • Az opcionális kritériumok tovább növelhetik a szálláshely pontszámát és besorolását az adott minősítésen belül.
  • Egy sok csillagos kritériumrendszernek megfelelő szálláshely, amennyiben teljesíti a minimum szolgáltatások szintjét, adott esetben kisebb pontszámmal is rendelkezhet, mint egy alacsonyabb besorolású hotel (lásd pl. 5* minimum szint = 114 pont <> 1* superior maximum szint = 180 pont)

Ez az oka annak, hogy a besorolási rendszer csak egy általános tájékoztatást ad a vendégek részére, amely a szálláshely állapotát, tisztaságát, szolgáltatásait stb. egészében és nem résziként jellemzi, valamint nem ad tájékoztatást arról sem, hogy az elért besorolási szintet a szálloda milyen pontszámmal teljesítette.

Éppen emiatt, nem érdemes pusztán az elért minősítési szintre koncentrálni, hanem az általános minőséget, vagy az igénybe vehető szolgáltatásokat kell összevetni a szálláshely árazásával és az így kialakult ár – érték arány szerint összegezni a teljes képet.

*
Nevezhetjük turista vagy alap szintnek is, az elvárás az ilyen minősítésű szálláshelyekkel szemben a következő:

Általános elvárások:

  • Tiszta és higénikus körülmények
  • A berendezések működőképes és kifogástalan állapota
  • A berendezés és felszereltség megfelelő és karbantartott
  • A szolgáltatásokat hozzáértő és azonosítható munkatársak nyújtják.

Recepció és szolgáltatások:

  • Kijelölt (a funkciónak megfelelően kialakított és megjelölt)terület vagy pult, mely megfelelő diszkréciót biztosít
  • Recepciós szolgálat, 24 órán át elérhető telefonon vagy digitális kommunikáció útján
  • Napi takarítás
  • Törölközők napi cseréje kérésre
  • Ágynemű heti min. egyszeri cseréje
  • Lehetőség a vendégek számára, hogy jelezzék a napi takarítás ill. az ágynemű cseréje mellőzésének igényét
  • Készpénzmentes fizetési lehetőség
  • Tisztálkodási szerek kínálata (min. fogkefe, fogkrém, borotválkozásiszerek, tusfürdő)

Szobák, fürdő:

  • Ágyszerkezet korszerű, jó állapotú, min. 13cm-es matraccal (az ágyszerkezet teljes magassága a matrac és az ágykeret (boxspring, rugalmas lécesbetét) magasságának összege)
  • Korszerű, jó állapotban lévő takaró (paplan, pléd)
  • Korszerű, jó állapotban lévő párna
  • Párnák tisztítása évente vagy új párnák (max. 1 éves) (Az igazolást be kell mutatni a helyszíni ellenőrzés során.)
  • Szobasötétítési lehetőség (pl. függöny)
  • Ébresztő szolgáltatás
  • Megfelelő méretű ruhásszekrény, vagy tároló fülke
  • Megfelelő számú egységes vállfa (Az egyszerű hajlított fém akasztó nem felel meg a követelménynek)
  • Külön fogas / ruhaakasztó (kabátoknak szekrényen kívül)
  • 1 ülőalkalmatosság
  • Asztal / írófelület (desk-top) vagy hasonló megoldás
  • Szabad konnektorok a szobákban (A konnektorok elérhetőek és más berendezés által nem használtak)
  • Megfelelő szobavilágítás
  • Értékmegőrzés lehetősége (pl. a recepciónál)
  • TV szolgáltatás a szoba méretének megfelelő nagyságúképernyőn, távirányítóval
  • WIFI internet kapcsolat a közösségi terekben és szobákban
  • Az adott régióról információs anyagok állnak rendelkezésre a recepción / közösségi terekben (nyomtatott vagy digitális)
  • A szobák 100%-a rendelkezik zuhany/WC-vel vagy fürdőkád/WC-vel
  • Zuhany függönnyel vagy egyenértékű elválasztással
  • Mosdókagyló, megfelelő világítással
  • Tükör szabad konnektorral
  • Törülközőtartó, vagy törülköző fogas
  • Lerakófelület (polc)
  • Szappan vagy tusfürdő a mosdókagylónál
  • Tartalék wc papír
  • 1 fürdőlepedő személyenként
  • Szemetes

Gasztronómia:

  • Italkínálat a szállodában
  • Reggeliző helyiség / terület
  • Bővített kontinentális reggeli (a bővített kontinentális reggeli kínálata: legalább egy meleg ital (kávé vagy tea), gyümölcslé, gyümölcsválaszték vagy gyümölcssaláta, kenyér- kifli- zsemleválaszték, vaj, jam, felvágottak, sajt)

Minőség és online tevékenység:

  • Saját honlap aktuális információkkal és valóságnak megfelelő fotókkal és tartalommal a szállodáról és elhelyezkedéséről

Összes megszerezhető pontszám: 180
Minimum elérendő pontszám: 45
Superior besoroláshoz szükséges minimum pontszám: 95

**
A standard szintnek teljesíteni szükséges a * követelményeket és ezen felül:

Általános elvárások:

  • Két nyelvet beszélő alkalmazottak (magyar + min. 1 idegen nyelv ismerete szükséges)
  • A berendezés és a felszereltség karbantartott és összehangolt

Recepció és szolgáltatások:

  • Varrókészlet kérésre
  • Cipőtisztító készlet kérésre

Szobák, fürdő:

  • Polcok a fehérnemű részére
  • Olvasólámpa / olvasófény az ágy mellett
  • Habfürdő vagy tusfürdő a zuhanynál / kádnál
  • Sampon (ez a kritérium teljesül, amennyiben a tusfürdő felhasználható samponként is és jelezve van az adagolón vagy a kiszerelésen)
  • 1 törülköző (kéztörlő) személyenként

Gasztronómia:

  • Büféreggeli vagy ezzel egyenértékű reggeli étlap (önkiszolgáló, legalább a bővített kontinentális reggeli szokásos kínálatát tartalmazza kiegészítve tojásételekkel és müzlivel)

Összes megszerezhető pontszám: 270
Minimum elérendő pontszám: 53
Superior besoroláshoz szükséges minimum pontszám: 180

***
A komfort szintnek teljesíteni szükséges a *, ** követelményeket és ezen felül:

Általános elvárások:

  • A berendezés és a felszereltség folyamatosan karbantartott, formáiban, színeiben összhangban van. Az összhatás emelt komfortot tükröz

Recepció és szolgáltatások:

  • Hall / előcsarnok a recepció területén
  • A recepción napi 10 órán át személyzet áll rendelkezésre, 24 órán át elérhető telefonon vagy digitális kommunikáció útján
  • Csomagszállítási szolgáltatás kérésre
  • Biztonságos csomagmegőrző szolgáltatás érkező és távozó vendégek részére
  • Mosás és vasalási szolgáltatás (elkészül/átvehető megállapodás szerint, mosatási zacskó a szobában)
  • Esernyő a recepción vagy a szobában

Szobák, fürdő:

  • Ágyszerkezet: rugalmas ágybetét és korszerű, jó állapotú
    matrac (együttes vastagság min. 18 cm, az ágyszerkezet teljes magassága a matrac és az ágykeret (boxspring, rugalmas lécesbetét) magasságának összege; az ágyszerkezet alsó része (amin a matrac fekszik) lehet “boxspring”, rugalmas lécesbetét vagy ennek megfelelő megoldás)
  • Kérésre plusz takaró
  • Igényelhető tartalékpárna (díszpárna nem megfelelő)
  • 1 ülőalkalmatosság személyenként
  • Asztal / írófelület (desktop) vagy hasonló megoldás min. 0.4 m2 szabad felülettel, konnektorral és megfelelő világítással (a konnektorok elérhetőek és más berendezés által nem használtak)
  • Éjjeli szekrény, lerakóhely az ágynál
  • Szabad konnektor az ágy mellett (a konnektorok elérhetőek és más berendezés által nem használtak)
  • Öltöző tükör
  • Csomag-, bőröndtartó vagy megfelelő hely a tárolásra
  • Papírkosár
  • Központi széf vagy szobaszéf (pl. a recepciónál)
  • Audio vagy multimédia szórakoztatás (szórakoztató lehetőség pl. rádióvétel, különálló lejátszók vagy streaming szolgáltatások)
  • Töltőállomás (különböző elektromos eszközök részére) és / vagy különböző adapterek kérésre
  • Külső és belső kommunikációra alkalmas eszköz – kérésre – kezelési útmutatóval (nyomtatott vagy digitális, a vendéget tájékoztatni kell erről a lehetőségről a bejelentkezéskor; erre egy display, stb. is megfelelő)
  • Kétnyelvű vendégtájékoztató (nyomtatott vagy digitális)
  • Íróeszköz és jegyzetfüzet
  • Mosható kilépőszőnyeg (kádelő)
  • Fogmosó pohár
  • Papír kozmetikai kendő
  • Hajszárító

Gasztronómia:

  • Italkínálat a szobában

Minőség és online tevékenység:

  • Vendégpanaszok szervezett kezelése (szervezett folyamat: reklamáció felvétele, kiértékelése, válasz, intézkedés)
  • Többnyelvű saját honlap aktuális információkkal az ágyak méretéről is, valóságnak megfelelő fotókkal és tartalommal a szállodáról és elhelyezkedéséről (fotók minimum az épület külsejéről, a vendégszobákról, a közösségi terekről)

Összes megszerezhető pontszám: 410
Minimum elérendő pontszám: 75
Superior besoroláshoz szükséges minimum pontszám: 270

****
Az első osztályú szintnek teljesíteni szükséges az *, **, *** követelményeket és ezen felül:

Általános elvárások:

  • A berendezés és a felszereltség magas színvonalú, és első osztályú kényelmet nyújt. Az összhatást a jó minőségű anyagok, színek, formák harmóniája jellemzi
  • Vendégfelvonó, lift (Ha a szálloda három szintnél magasabb, beleértve a földszintet is)

Recepció és szolgáltatások:

  • Lobby ülőhelyekkel és italfelszolgálással (kis mérettől a nagyig, kis ülősaroktól a reprezentatív fogadóteremig)
  • A recepción napi 16 órán át személyzet áll rendelkezésre, fizikailag elérhető 24 órán át telefonon vagy digitális kommunikáció útján
  • Ágynemű heti min. kétszeri cseréje
  • Ágynemű napi cseréje kérésre
  • Vegytisztítás / száraztisztítás vagy mosás és vasalási szolgáltatás (felvétel reggel 9-ig, elkészül/átvehető megállapodás szerint – kivéve hétvégén, mosatási zacskó a szobában)
  • Cipőtisztító gép a szállodában
  • Cipőtisztító szolgáltatás (A cipőtisztító gép vagy a cipőtisztító szolgáltatás kiválthatják egymást)

Szobák, fürdő:

  • Párnaválaszték (különböző típusú / töltésű párnákkal)
  • Megfelelő számú különböző típusú vállfa
  • 1 kényelmes ülőalkalmatosság (kárpitozott szék/kanapé) kisasztallal / rögzíthető széktálcával
  • Nemzetközi TV csatornák elérhetők
  • Nemzetközi használatra alkalmas adapter / dugalj kérésre
  • Személyes és biztonságos nyomtatási lehetőség kérésre (diszkrét helyzet biztosított, ezáltal más nem láthatja mit nyomtat a vendég)
  • Cipőkanál a szobában
  • Mozgatható kozmetikai, borotválkozó tükör
  • Nagyméretű lerakó felület
  • További kozmetikai termékek (pl.: zuhany sapka, körömreszelő, fültisztító, vatta korong, testápoló)
  • Igényelhető fürdőköpeny
  • Igényelhető papucs

Gasztronómia:

  • Minibár (italokkal és snack-el) vagy 16 órás italfelszolgálás szobaszervizzel
  • Bár vagy lounge kiszolgálással (legalább a hét 5 napján nyitva, ital árlap elérhető – nyomtatott vagy digitális)
  • Büféreggeli kiszolgálással vagy ezzel egyenértékű reggeli
    étlap
  • Étel kínálat szobaszervizzel 16 órán keresztül
  • Étterem, mely a hét 5 napján üzemel (ha több étterem van, azok koncepciója, ételválasztéka különböző)

Minőség és online tevékenység:

  • Vendégvélemények rendszeres elemzése

Összes megszerezhető pontszám: 610
Minimum elérendő pontszám: 95
Superior besoroláshoz szükséges minimum pontszám: 410

*****
A luxus szintnek teljesíteni szükséges az *-tól ****-ig követelményeket és ezen felül:

Általános elvárások:

  • A berendezés és a felszereltség luxus jellegű és a legmagasabb szintű. Az összhatást a jó minőségű anyagok, színek, formák harmóniája jellemzi.

Recepció és szolgáltatások:

  • A recepción napi 24 órán át személyzet áll rendelkezésre,
    fizikailag elérhető 24 órán át telefonon vagy digitális kommunikáció
    útján
  • Valet parking szolgáltatás
  • Portás / Guest relation manager (Concierge / GRM – külön személyzet; 7/7 nap; 16/24 óra)
  • Csomagszállítási szolgáltatás rendelkezésre áll
  • Vasalási szolgáltatás (1 órán belül teljesítve)
  • Naprakész hírforrás a szobában (nyomtatott vagy digitális; Újságok, smart TV, tablet stb)
  • Varrószolgáltatás
  • Varrókészlet a szobában
  • Cipőtisztító készlet a szobában
  • Transzfer vagy limuzin szolgáltatás
  • Vendégenkénti, személyes üdvözlet érkezéskor, friss virág, vagy szobában található egyéb ajándék (TV képernyőn nem elég)
  • Turndown service a szoba esti ellenőrzése és ágyazása éjszakára (ágyazás, ágytakaró levétele, az ágyra készítve: szobaszerviz reggeli kártya/szennyesruha zsák/mosodai jegyzék és good-night csoki, papírkosár ürítése, sötétítő függöny behúzása/szoba elsötétítése, fürdőszoba rendbetétele, törülközők cseréje, stb.)

Szobák, fürdő:

  • Lakosztályok száma: minimum 2
  • Egyszemélyes ágyak min. szélessége 90cm
  • Dupla ágyak min. szélessége 180cm
  • Ágyak min. hosszúsága 200cm
  • Két párna vendégenként (díszpárna nem megfelelő)
  • Szoba teljes elsötétítése (pl. zsalu blackout függöny)
  • 1 további kényelmes kárpitozott szék vagy kanapé a kétágyas szobákban és lakosztályokban
  • Szobaszéf
  • Külső és belső kommunikációra alkalmas eszköz a szobában, kétnyelvű (nyomtatott vagy digitális) kezelési útmutatóval
  • Internet berendezés/eszköz a szobában kérésre
  • Fűtési lehetőség a fürdőszobában (pl. fűtött törülközőtartó)
  • Fürdőköpeny
  • Papucs
  • Szék a fürdőszobában kérésre

Gasztronómia:

  • 24 órás italfelszolgálás szobaszervizzel
  • Bár vagy lounge kiszolgálással (a hét minden napján nyitva)
  • Reggeli étlap szobaszervizzel
  • Étel kínálat szobaszervizzel a nap 24 órájában
  • Étterem a hét minden napján üzemel

Összes megszerezhető pontszám: 710
Minimum elérendő pontszám: 114
Superior besoroláshoz szükséges minimum pontszám: 610

További, pontszámot érő szolgáltatások

Általános elvárások:

  • Közvetlen parkoló a szállodához
  • Buszparkoló
  • Szállodai garázs
  • Töltőállomás elektromos autók részére
  • Töltőállomás elektromos kerékpárok vagy egyéb típusú elektromos járművek részére
  • A szobák legalább 50%-ához tartozó terasz és/vagy erkély
  • Akadálymentesség (önmeghajtott kerekesszékkel)
  • Akadálymentesség (elektromos kerekesszékkel)
  • Akadálymentesség vakok és gyengénlátók részére
  • Akadálymentesség süketek és nagyothallók részére
  • Különálló és kijelölt recepció terület vagy pult, mely megfelelő diszkréciót biztosít
  • Tágas fogadóterem számos különféle ülőhellyel és italfelszolgálással
  • Self-check-in és self-check-out lehetőség / szolgáltatás
  • Kocsirendező
  • Londiner
  • Vendégek szobához történő kísérése érkezéskor

Szobák, fürdő:

  • Nagyméretű szobák (min. 14 m2, 18m2, 22m2, 30m2)
  • Ágyszerkezet: rugalmas ágybetét és korszerű, jó állapotú matrac (együttes vastagság min. 22 cm)
  • Ergonómikusan állítható ágyszerkezet – kérésre
  • Egyszemélyes ágyak min. szélessége (80cm, 90cm, 100cm, 120cm)
  • Duplaágyak minimum szélessége (140cm, 160cm, 180cm, 200cm)
  • Ágyak minimum hosszúsága (190cm, 200cm, 210cm, 220cm)
  • Gyerekágy- kérésre
  • Higiénikus matracvédő (“encasing”)
  • Higiénikus párnahuzat (“encasing”)
  • Új matracok (max. 5 éves; számlával kell igazolni)
  • Matracok mélytisztítása vagy mosása min. évente
  • Antiallergén ágy + ágynemű választási lehetőség kérésre
  • Nappali (fényáteresztő) függöny / napellenző / ernyő
  • Mosható ágyelő
  • Asztal / írófelület (desk-top) vagy hasonló megoldás min. 0.6 m2 szabad felülettel, konnektorral és megfelelő világítással
  • Szabad konnektor az asztal / desk-top mellett
  • Központi kapcsoló a teljes szobavilágításhoz
  • Ágyból vezérelhető teljes szobavilágítás
  • Éjszakai jelzőfény
  • Széf, integrált áramellátással a vendégszobában
  • Ablakok megfelelő zajszigeteltsége
  • Zajszigetelt ajtók, vagy duplaajtók
  • Szobai, központilag vezérelt légkondicionáló
  • A szobákban egyedileg szabályozható légkondicionáló
  • A társasági helyiségek légkondicionáltak
  • Harmonikus légkör (fény, illat, zene, szín, stb.) a közösségi terekben
  • Beépített tömegkommunikációs eszköz a fürdőszobában
  • További TV szolgáltatás a lakosztályokban, a helyiség méretének megfelelő nagyságú képernyőn
  • Biztonságos internet kapcsolat (LAN, VPN vagy ezzel egyenértékű)
  • Mappa (levélpapír, boríték)
  • Nadrágvasaló berendezés a szobában
  • Vasaló állvánnyal (kérésre) vagy vasaló szoba
  • Vasaló állvánnyal a szobában
  • Ajtó kitekintő (biztonsági)
  • Kiegészítő biztonsági zárszerkezet a szobaajtón (pl. zár, lánc)
  • Nagyméretű fürdőszoba (5m2, 7.5m2)
  • A szobák 100%-a rendelkezik: tusoló/WC vagy fürdőkád/WC és ebből 50% fürdőkáddal és külön zuhanykabinnal egyaránt
  • A szobák 30%-a elkülönített WC-vel
  • Zuhany védőfallal
  • Dupla mosdókagyló a kétágyas szobákban és a lakosztályokban
  • Csúszásmentes zuhany / kád vagy berakható csúszásgátló eszköz
  • Biztonsági kapaszkodó
  • Kozmetikai, borotválkozó tükör
  • Kivilágított kozmetikai, borotválkozó tükör
  • Igényelhető hajszárító
  • Fürdőszobai mérleg

Gasztronómia:

  • Hűtőszekrény a szobában
  • Maxibár
  • Vízforraló a szobában, a szükséges felszereléssel (kávé, tea)
  • Kávégép a szobában a szükséges felszereléssel
  • Allergén mentes termékek
  • Régiós ételek
  • Étterem
  • Bankett lehetőség min. 50 / 100 / 250 főig
  • Kijelölt co-working helyek / szekciótermek
  • Konferencia terem(ek) mérete legalább 100 m2, min. belmagasság: 2.75m
  • Konferenciaszolgáltatás
  • A konferencia terem természetes megvilágítással, és a sötétítés lehetőségével
  • Business center
  • Egyénileg szabályozható légkondicionálás a konferenciatermekben

Szabadidős szolgáltatások:

  • Megfelelő beltéri / kültéri rekreációs lehetőségek a helyszínen (pl. saját kert, tenisz- golfpálya, part vagy tó-kapcsolat)
  • Sporteszközök kölcsönzése
  • Fittness terem legalább 4 különböző típusú géppel (pl. ergometer, súlyzók, nyomópad, futópad, evezőgép, lépcsőgép, stb.)
  • Masszázs
  • Különálló relaxációs helyiség
  • Pezsgőfürdő / Jacuzzi vagy ezzel egyenértékű (pl. 60m2 alatti kültéri vagy 40m2 alatti beltéri medence is elfogadott)
  • Szauna
  • Szépségfarm legalább 4 különböző kezeléssel
  • Spa fürdő-hidroterápia, legalább 4 különböző kezeléssel
  • Privát spa kabin
  • Kültéri úszómedence vagy tó
  • Beltéri úszómedence
  • Saját gyermekfelügyelet 3 éves kor alatti gyermekek számára (hétköznapokon, legalább 3 órán keresztül szakképzett személyzettel)
  • Saját gyermekfelügyelet 3 év feletti gyermekek számára (hétköznapokon, legalább 3 órán keresztül szakképzett személyzettel)
  • Helyiség gyermekeknek (Játékszoba/játszótér)
  • Babafelszerelés kérésre (pl. babaszék, ételmelegítő, babamatrac, bébiőr)
  • Tisztálkodási helyiség (női-férfi mosdó) szállóvendégek részére
  • Könyvtár
  • Animátor / animációs program

Minőség és online tevékenység:

  • Minőségellenőrzés – Mystery shopping56 (az igazolást a pályázathoz kell csatolni)
  • Minőség management EHQ57 vagy azzal egyenértékű
  • Saját honlap közvetlen foglalási lehetőséggel
  • Saját honlap vendégértékeléssel
  • Mobil eszközre optimalizált honlap vagy mobil applikáció
  • A vendégek hatásos felkérése, hogy írják meg véleményüket a szállodáról, egy internetes portálon, vagy a szálloda honlapján
  • ECO-label / fenntarthatósági tanúsítvány

Reméljük, segítségükre lehettünk a szállodák minősítési rendszerének kiismerésében!

Forrás: hotelstars.eu